Környezetszennyezés
A szennyezés elsôsorban a levegôt, vizet és talajt érinti, miközben
a mérgezô és veszélyes hulladék egyre komolyabb fenyegetést
jelent a környezetre nézve.
Légszennyezés
A
légszennyezés a környezô levegôben gáznemű, szilárd vagy
folyékony szennyezô anyagok jelenlétét jelenti, olyan mennyiségben
vagy koncentráció mellett, ami ártalmas az emberekre, növényekre,
állatokra, lakóházakra vagy más típusú vagyontárgyakra.
Ezek a szennyezô anyagok részben természetes források (vulkánok,
villámlás) emissziói, egyre növekvô mértékben pedig az emberi
tevékenységre vezethetôk vissza: ásványi tüzelôanyagok használata,
állattenyésztés és mezôgazdaság, ipari tevékenységek stb.
Az emissziós arányszámok erôteljesen váltakoznak az EU-n belül, és
lényegileg az éghajlattól, az iparosodottság fokától és
a gépjármű-sűrűségtôl függenek. A mezôgazdasági övezetekben
uralkodik az ammónia- vagy szervesvegyület-kibocsátás, míg
az ipari vidékek elsôsorban a kén- és nitrogénoxidok (melyeket
égetô üzemek állítanak elô) és nagyszámú más vegyianyag
(melyek közül egyeseket rákkeltônek tartanak) kibocsátásaiért
felelôsek, melyek az ipari gyártási folyamatok során termelôdnek.
Környezetpolitikájának részeként az Európai Bizottság megszövegezett
bizonyos irányelveket a légszennyezôdés növekedésének leküzdésére
és a szennyezô anyagok szintjének csökkentésére. Egyebek
között célba vette a tüzelôanyagok kéntartalmát, az égetési
körülményeket (az NOx kibocsátás elkerülésére) és az autókra
katalizátoros konverterek kötelezô felszerelését. Ezek a
kezdeményezések mind arra irányulnak, hogy javítsák a levegô
minôségét és óvják az embereket és a környezetet.
Jelenleg
egyre nagyobb számú állomás kíséri figyelemmel a légszennyezôdésekkoncentrációját.
A mérések azt mutatják, hogy a legsűrűbben lakott régióknál
jelentkezik egyúttal a legmagasabb NOx kibocsátási arányszám
is.
Az
energiafogyasztás a légszennyezôdés egyik fôforrása; bár
egyes országokban (Dánia, Luxemburg, Egyesült Királyság)
enyhe csökkenést jegyeztek fel 1970 és 1992 között, az Európai
Unióban egészében nôtt az energiafogyasztás. Az összes energiafogyasztás
lakosonkénti aránya számottevôen váltakozik, a portugál
1,5 tpe-tôl (tonna kôolaj egyenértékes) a luxemburgi 9,3
tpe-ig. Azokban az országokban, ahol a fogyasztás a legmeredekebben
esett vissza (Luxemburg és Dánia), 20 %-kal mérséklôdött.
A legnagyobb növekedést felmutató országok (Portugália és
Görögország) több mint megkétszerezték fogyasztásukat húsz
év alatt. Egy lakosra jutó energiafogyasztásuk azonban még
így is meglehetôsen szerény az EU átlagával összehasonlítva.
A
légszennyezésért elsôsorban felelôs anyagok a kéndioxid
(SO2), a nitrogénoxidok (NOx), az ammónia, az ózon (O3)
és bizonyos oxidáló vegyületek. Az elsô három járul hozzá
a legnagyobb mértékben a sav-lerakódáshoz, ami oly mértékben
növeli a víz és talaj savasságát, hogy egyes régiókban bizonyos
növény- és állatfajokat a kihalás veszélye fenyeget.
Kénoxidok
(SOx)
A kénoxid kibocsátás (és kisebb mértékben a nitrogénoxid
kibocsátás) fô forrása a szilárd és folyékony tüzelôanyagok
égetése. A hagyományos erôművekben történô villanyáram-termelés
is e kibocsátások elsôdleges forrása. Az 1960-as években
a nagy erôművek közelében jelentkezô szennyezôdés problémáját
úgy oldották meg, hogy magas kéményeket építettek, amelyek
a szennyezô anyagokat nagyobb területre szórják szét. E
politika eredményeit most meg lehet látni Finnország és
Svédország tavainál, ahol a savszintek más európai országokból
érkezô szennyezôanyagok miatt magasabbak.
Az
SO2-kibocsátások általában mérséklôdtek 1970 óta (az egy
fôre esô kibocsátott mennyiségek egyes országokban több
mint 50 %-kal csökkentek). Az EU ennek ellenére azt a célt
tűzte ki maga elé, hogy az 1985-ös számokat további 35 %-kal
lejjebb szállítja. Ennek eszközei:
- a tüzelôanyagok kéntartalmának további csökkentése (kéntelenítés);
- alacsony kéntartalmú tüzelôanyagok használata (szén helyett
olaj, olaj helyett földgáz);
- szűrôk felszerelése az ipari üzemeken, különösen az erôműveken
és finomítókon.
A rögzített helyzetű égetôüzemekbôl származó emissziókon
túlmenôen meg kell említeni a gépjárművek kibocsátását is,
bár ezek alacsonyabb szintűek és elsôsorban a városi területeken
jelentkeznek. Az üzemanyag kéntartalmának csökkentésére
irányuló törekvés az SO2 kibocsátás mérséklôdéséhez vezetett
az 1970-es és 1980-as években, de egyes országokban e csökkenéseket
ellentételezte a magasabb üzemanyagfogyasztás.
Nitrogénoxidok
(NOx)
Szoros kapcsolat áll fenn az NOx-kibocsátás és az égetés
feltételei között. Minél magasabb az égési hôfok, annál
nagyobb a termelôdô nitrogénoxid mennyisége. Különösen az
atmoszferikus égôk állítanak elô nagy nitrogén-többletet,
amely a levegô fô összetevôje. Műszaki megoldásokra törekedtek
az emisszió mérséklése érdekében, leszállítva az égetôművek
hômérsékletét, elkerülve a megfelelô energiaveszteséget.
Az Európai Unió azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az 1990-es
szintű NOx kibocsátásokat 30 %-kal csökkentse.
A
gépjárművek a nitrogénoxid szennyezôdés komoly forrását
képezik, kibocsátásaik a városi területeken talajszinten
koncentrálódnak. Ezen a területen is törekedtek az égési
feltételek javítására, és most már a katalizátoros konverterek
általánosan elterjedtek az emisszió bizonyos részének csökkentése
érdekében. Sajnos, a járművek növekvô száma által elôállított
további kipufogógáz ellentételezi a kibocsátás csökkentését,
amint ezt egy Hollandiában lefolytatott tanulmány kimutatta.
Az
NOx kibocsátás tendenciái nem azonosak minden tagállamban.
Portugáliában 4,2 kg/tpe-vel csökkentek, Írországban pedig
2,4 kg/tpe-vel emelkedtek. Lakosonként 4,4 kilogrammal,
illetve 11,4 kilogrammal emelkedtek e két országban. Az
EU összes tagállamainak teljes emissziója gyakorlatilag
ugyanannyi, mint 1980-ban volt.
Széndioxid
(CO2)
Bár a széndioxid a természetben is elôfordul és önmagában
ártalmatlan, növekvô légköri koncentrációja azonban hozzájárul
az üvegház-hatáshoz, és globális felmelegedéshez vezet.
Az üvegház-hatás összetevôi a metán (földgáz) a szervesanyagok
(például állati hulladék) lebomlásából, a dinitrogén-oxid
(N2O), és bizonyos klórfluor-karbonok. A CO2 kibocsátás
az SO2 kibocsátáshoz hasonlóan fôként az ásványi tüzelôanyagok
égetésébôl származik. Így ezeknek az emisszióknak a fô forrásai
a villanyáramtermelés és a gépjárműközlekedés.
Az Európai Unió aláírta az éghajlati változásokról szóló
keretmegállapodást. Ennek megfelelôen azt a célt tűzte ki
maga elé, hogy 2000-ig az 1990-es szinten fagyasztja be
a CO2 kibocsátást. Ennek egyik tervezett módja: adót vezetnek
be az üzemanyagra, hogy a felhasználókat ösztönözzék a fogyasztás
korlátozására, és energiahatékonyabb megoldások keresésére.
A CO2 kibocsátás nagymértékben függ a felhasznált tüzelôanyagtól.
A szén emissziós együtthatója például 94 tonna per terajoule
(t/TJ), míg a földgázé valamivel e szám fele fölött áll:
56 t/TJ. A folyékony tüzelôanyagok emissziós együtthatója
75 t/TJ körül van.
E kibocsátások kiküszöbölésére vagy az éghajlatra gyakorolt
hatásuk mérséklésére nincsen valójában más hatékony módszer,
mint az alternatív energiaforrások igénybevétele: szél-,
vízi erôművek, nukleáris energia, vagy pedig - és ez az
ideális megoldás - az energiafogyasztás radikális csökkentése.
A CO2 kibocsátás csökkentése érdekében a földgáz alkalmazása
szén helyett csak szükségmegoldás.
Ózon
(O3)
E ‘makroszennyezôk’-ön túlmenôen megtaláljuk a ‘mikroszennyezôk’
egész sorát, amelyek rendkívül alacsony koncentrációjuk
ellenére mégis hozzájárulnak a légszennyezôdéshez. Ezen
anyagok közül sok ártalmasat és gyakran rákkeltôt találunk
még nagyon alacson koncentrációk mellett is. A policiklikus
aromás szénhidrogének, növényvédôszerek és poliklórozott
difenilek említhetôk, mint e szennyezôanyagok példái. Egyesek
ezek közül a szennyezôanyagok közül - amelyek gyakran megtalálhatók
a járművek kipufogógázaiban - bizonyos idôjárási körülmények
(napfény, szélcsend) között reakcióba lépnek a nitrogén-oxidokkal,
és így ózon keletkezik. Ez állítja elô a szmogot, amely
nyáron elborít bizonyos városokat és régiókat (Athén, Róma,
a Ruhr-vidék stb.). A nagyvárosokban a közlekedés által
elôidézett ózon-koncentráció elviselhetetlen szinteket érhet
el nyáron, egészségi kockázatot rejtve magában. A veszélyes
szinteket egyre gyakrabban elérik. 1993-ban és 1994-ben
néhány ország elkezdte korlátozni a magángépkocsik használatát
a városi területeken, ahol az idôjárási feltételek miatt
várható volt a veszélyes koncentráció.
Klórfluorkarbonok
(CFC-k)
A vegyipar fejlôdése oda vezetett, hogy számos szintetikus
anyagot gyártanak, amelyek gáz halmazállapotban reakcióba
lépnek a levegô különbözô alkotórészeivel. Az egyik legsürgetôbb
probléma a klórfluorkarbonok kibocsátása. Ezek hozzájárulnak
az ózonréteg fogyásához, amely az ultraviola sugárzás ellen
védi a Földet. Emiatt esetleg bôrbetegségek
keletkezhetnek. A klórfluorkarbonokat egyebek között hűtôanyagként
használják a hűtôüzemekben, és hajtógázként az aerosolokban
és tűzoltókészülékekben. Az Európai Unió vállalta, hogy
1997-re teljesen megszünteti a klórfluorkarbonok termelését
és fogyasztását. Ez a politika már kézzelfogható eredményeket
is hozott: a klórfluorkarbonok termelése az Unióban (EUR
12) az 1988-as szintnek mintegy 45 %-ára esett vissza (ekkor
érte el csúcsát a termelés). 1993 végére a klórfluorkarbonoknak
mint hajtógázoknak a használata (ez a legveszélyesebb típusa
a szennyezôanyagoknak) az 1987-ben feljegyzett maximális
mennyiség mintegy 10 %-ára csökkent. A hűtéshez, habanyagok
gyártásához és más felhasználásokhoz szolgáló mennyiségek
1988 óta 45 %-kal csökkentek. A régi hűtôgépekben vagy nagy
transzformátorokban lévô klórfluorkarbonokat gyakran kinyerik
és ipari célokra újra felhasználják. A klórfluorkarbonoknak
csak kis mennyiségét semmisítik meg speciális környezetbarát
technikák felhasználásával. A fennmaradó mennyiségek hosszú
távú fenyegetést jelentenek az ózonrétegre, és továbbra
is ez lesz a helyzet, amíg a klórfluorkarbonokat teljesen
ki nem küszöbölik.
Víz
A vízszennyezés a másik súlyos fenyegetés a környezetre
nézve. A víz különbözô formákban van jelen: jég, hó, esô,
felszíni víz, talajvíz és tengervíz. Enélkül az élet nem
létezne: a víz szállítja a tápelemeket a növényekbe és állatokba,
ez üríti ki fölös anyagaikat; bizonyos szervesanyagok vízben
termelôdnek. Az ember által felhasznált víz egy része a
felszíni vizekbôl, más része a föld alatti készletekbôl
származik. Az ember által felhasznált felszíni vizek mennyisége
rendkívül megnövekedett, mióta a vizet hűtôanyagként használják
a villanyáram-termelésben és öntözésre a mezôgazdaságban.
Ez utóbbi felhasználás meredeken emelkedett a terméshozamok
növekedésének és az alacsonyabb talajvíz-szinteknek eredményeképpen.
Források
és kitermelés
Az emberi tevékenység igen nagy hatással van a víz elôfordulására.
Korábban az esôként lehulló víz legnagyobb részét felszívta
a talaj, mielôtt elérhette volna a folyókat. Miután az ember
betonozni és aszfaltozni kezdett, és csatornahálózatokat
épít, a víz sokkal gyorsabban eléri a folyókat. A vízrétegek
nem töltôdnek fel újra, mint korábban, ami a fokozott kinyeréssel
együtt hatva, a talajvíz-szintek süllyedéséhez vezethet,
és így elôidézheti egyes területek kiszáradását. Ez a növény-
és állatvilágot az új körülményekhez való alkalmazkodásra
kényszeríti, és emiatt egyes fajok még ki is halhatnak.
Egy másik negatív hatás, hogy ahol a föld nagy része be
van építve, az esôvíz gyorsan megduzzasztja a folyókat,
ami katasztrófális áradásokhoz vezethet, amint ezt néhány
újkeletű példa illusztrálja.
Ami
a vízkinyerést illeti, nehéz összehasonlítani az országokat,
mert az adatok még nem homogének. Egyes országok belevonnak
olyan felhasználásokat, amelyek nem jelentkeznek a korábbi
adatokban, míg mások nagy erôfeszítéseket tettek a vízkinyerés
csökkentése érdekében léghűtôk vagy vízkeringtetô köráramok
létesítésével. Hasonlóképpen a friss víz helyettesítésére
brakk-víz vagy tengervíz használata ipari célokra eltorzíthatja
az elôzô év adatait, részben azért, mert az ilyenfajta vizet
nem mindig számították külön.
A
víz rendelkezésre állása fontos szerepet játszik a fogyasztásban.
Ahol bôséges a vízellátás, ott a használó többet fogyaszt.
A fogyasztás számottevôen változik az Unió egyik tagállamáról
a másikra, a portugáliai személyenként és naponként 100
literrôl a svédországi 300 literig, háztartási fogyasztást
tekintve. Ez a szám nem 100 %-ig megbízható, mert ipari
és kereskedelmi célú vizet is magában foglal, miután nagyon
nehéz elválasztani a háztartási és közületi fogyasztást.
Szennyvízkezelés
Az EU jogalkotásában találunk a vízminôségre vonatkozó rendelkezéseket,
különösen a lehetséges ivóvizek, fürdôvizek és halászati,
halgazdálkodási célú vizek minôségére vonatkozólag. Olyan
anyagok üledékére, mint a higany, kadmium és hexaklór-ciklohexán,
kiterjednek az irányelvek, melyek megszabják határértékeiket
az ipari szennyvízben. A városi szennyvíz kezelésérôl szóló
egyik EU-irányelv leszögezi, hogy a 2005-ös évig a városokból
származó szennyvizet kezelôüzemekben kell kezelni, és az
érintett területeken el kell távolítani a nitrogént és foszfort.
Minden EU országban építettek kezelôüzemeket, de a kezelés
típusa és az érintett lakosság százalékaránya még nagyon
nagy különbségeket mutat egyik országról a másikra. A nagy
ipari üzemeknek gyakran megvannak a maguk saját kezelôüzemei.
Amint látható a vízkezelô művek által kiszolgált lakosság
táblázatáról, az Unió több országában a biológiai kezelés
még nem a legelterjedtebb víztisztítási módszer. Ezen túlmenôen
még a biológiai kezelés esetében is változik a hatékonyság
az alkalmazott technikának és a szennyvíz összetételének
függvényében (a hatékonyság a ‘biokémiai oxigénszükséglet’
65 %-ától több mint 95 %-ig terjedhet).
A
szennyvíz kezelése messze áll a környezeti problémák tökéletes
megoldásától, de segít mérsékelni a vízszennyezést és bizonyos
mértékig a szennyezô anyagokat széndioxiddá és nitrogénné
alakítja át, bár az e folyamat alatt termelt energia ugyancsak
légszennyezést okoz. Továbbá a szennyezôanyagok számottevô
része abban az iszapban koncentrálódik, amit szétterítenek
a mezôkön (hacsak nem túlságosan erôsen szennyezett) vagy
leraknak. A szivárgás és az erózió ekkor talajvizszennyezôdéshez
vezethet. Egy további megoldás, az égetés ugyancsak légszennyezést
idéz elô, és még a hamut is le kell rakni.
Az
EU tagállamaiban (EUR 12) a szennyvízkezelô üzemekbôl származó
iszap mennyisége összesen megközelítôleg 6,5 millió tonna
szárazanyag évente. A lakosonkénti elôállítás szárazanyagban
mérve napi 35 grammtól 111 grammig terjed, az EUR 12 átlaga
pedig 78 gramm. E számok azonban nem 100 %-ig megbízhatóak,
miután a meghatározásokat és becslési módszereket még nem
harmonizálták.
Az
EU arra törekszik, hogy maximálisan felhasználja a szennyvízkezelésbôl
adódó iszapot, miközben elkerüli a bennük lévô szennyezôanyagoktól
származó szennyezôdés kockázatát. Annak érdekében, hogy
védjék a környezetet az iszapos üledékekben lévô szennyezôdéstôl,
mezôgazdasági területen való felhasználásukat egy irányelv
szabja meg, amely korlátozza a nehézfém-koncentrációt a
kiszórható iszapban, a megengedhetô mennyiségekkel együtt,
és leszögezi, hogy az ilyen módon kezelt földrôl származó
terményt nem szabad learatni vagy a mezôket legeltetésre
használni, amíg egy bizonyos idôköz el nem telt.
Az iszap 40 %-át lerakják, 37 %-át a mezôgazdaságban használják
fel, 11 %-át pedig elégetik. Bár 6 %-ot még a tengerbe ürítenek,
ezt a számot gyorsan csökkenteni fogja egy EU-irányelv,
mely megköveteli, hogy a tagállamok 1998 végéig szüntessék
be ezt a típusú kirakást.
Vízminôség
A század eleje óta a felszíni és talajvíz minôsége egyaránt
romlott. Az intenzív gazdálkodás, a műtrágyák fokozott használatával,
a hulladékanyagoknak a szemétlerakóból való elszivárgásával
és a víznek hulladékelhelyezésre való használatával együtt
mind egyre több külsô anyagot visz be a vízbe, amelyek közül
a legveszedelmesebbek a növényvédôszer- és gyomírtó-maradékok.
Az ammónia és szervesanyagok oxidációjából származó nitrát
koncentrációja azonban ugyancsak egyre komolyabb okot szolgáltat
az aggodalomra.
A vízminôség egy másik szempontja a fürdôvizek higiéniája.
A fürdôvizek bakteriológiai minôségérôl szóló EU-irányelv
felszólítja a tagállamokat, hogy rendszeresen kísérjék figyelemmel
a mikróba-koncentrációkat és bizonyos más paramétereket
(átlátszóság, olajmentesség). Azokat a szabványokat azonban,
amelyeket ez az irányelv elôír, sem nem értelmezték, sem
pedig nem foglalták bele egyformán minden tagállam jogalkotásába.
Ez az irányelv azonban még így is nagy hozzájárulás volt
a fürdôterületek javításához, miután számottevôen megnövekedett
a megfigyelt területek száma.
Olyan sok paraméter érinti a vízminôséget, és az élôhelyekre gyakorolt
hatás annyira változatos, hogy a gyakorlatban lehetetlen
a vízminôséget egyszerűen, összefüggôen kifejteni. Mindössze
annyit tehetünk, hogy a víz megválasztott tulajdonságainak
bizonyos paramétereire vonatkozó számokat idézünk. Ezek
azt mutatják, hogy az oxidálható anyagokból származó szennyezôdés
csökkent az utóbbi néhány évben a kezelôüzemek építésének
és az ipari beruházásoknak köszönhetôen. Észrevehetô csökkenés
volt a folyók foszfát-tartalmában is az EU északi részén,
ahol azok sűrűn lakott területeken folynak keresztül. Ez
annak tulajdonítható, hogy a mosószerekben a foszfátokat
más, nem szennyezô anyagokkal helyettesítik, és a kezelôüzemek
eltávolítják a foszfátokat. Az e folyókban mért értékek
még így is magasabbak, mint amit az EU déli, ritkán lakott
területein áthaladó folyóknál mérnek.
Talajszennyezôdés
A talaj mélysége egy hegy és a folyótorkolat között néhány
centimétertôl néhány méterig váltakozhat. Minden szárazföldi
lény élelmiszerellátása ettôl a felszíni rétegtôl függ,
amely szerves elemeket (így baktériumokat, gilisztákat és
rovarlárvákat), valamint humuszt tartalmaznak a levelek
és a fű lebomlásából. A növényi és állati élet alapját
képezô biokémiai ciklusok a talajban játszódnak le: a növények
felszívják az ásványi sókat és vizet, a növényeket megeszik
az állatok és visszajuttatják a földbe ürülék és az elpusztult
állatok maradványainak formájában. Amíg ez a ciklus egyazon
területen belül zajlik, bizonyos egyensúly fennmarad.
Termésének feljavítása érdekében azonban az ember megmunkálta
és megváltoztatta a talajt a szántással, gyomlálással és
szerves-, valamint műtrágyák, gyomirtók és rovarirtók alkalmazásával.
Minden mezôgazdasági tevékenység hatással van a talajminôségre
és a talajvízre. A szántás a növényzet rétege által nem
védett talajt kiteszi az esônek és a szélnek, ami erodálhatja
a talaj egy részét és elvékonyíthatja a termékeny réteget.
Az erdôirtásnak sokban ugyanilyen hatása van.
A
természetes és műtrágyák egyaránt elôsegítik a terméshozamok
növelését, feltéve, hogy a megfelelô körülmények között
és jó idôben használják. Ha nem, akkor a tápanyagok egy
része elszivárog az esôvízzel és bekerül a talajvízbe, sokszor
igen magas szintekre megnövelve annak nitrát-tartalmát,
amint ez az EU bizonyos régióiban látható. A híg trágya
elterítése oda vezethet, hogy magasra nô a vegyianyagok
szintje a talajvízben, ha többet juttatnak a talajra, mint
amennyit a növények fel tudnak szívni. Az egy négyzetkilométer
termôföldre jutó nitrogéntrágya mennyisége Hollandiában
a legmagasabb. Miután sokáig növekedett, most stabil, sôt
néhány országban csökken is. A foszfát-alapú műtrágyák használata
hasonló tendenciát mutat.
A
gyomirtók és rovarirtók használata elpusztít olyan szervezeteket,
mint a földigiliszta, és csökkenti a talaj átszellôzését.
Ezen túlmenôen, ha a rovarirtókat nem megfelelôen használják
(ami túlságosan gyakran fordul elô), a bennük levô kémiai
hatóanyagok a talajon keresztül bekerülnek a talajvízbe.
Az
EU azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 2000. évig a termôföld
egységére jutó rovarirtók mennyiségét csökkenti, és vegyi
növényvédôszerek és rovarirtók helyett inkább biológiai
módszerekkel mozdítja elô a növényi paraziták (állatok és
növények) leküzdését. A kevesebb rovarirtószer kisebb fenyegetést
jelent a környezetre. Az Európai Bizottság irányelvek útján
szabályozta a növényvédôszerek forgalomba hozatalát, amelyek
fontos szerepet fognak játszani az új termékek engedélyezésében
és használatában.
A
bányaművelés és a kôfejtôk ugyancsak jelentôs hatást gyakorolnak
a talajra. A kitermelés egyes típusai - például a homokbányák
- teljesen megváltoztathatják a tájat. Hegyek lapulhatnak
le, és mesterséges tavacskák képzôdhetnek, mint a Meuse
völgyében.
A
szeméttelepek más típusú fenyegetést jelentenek a talajminôségre,
miután a hulladéknak az esôvízzel való szétszivárgása oldható
vegyianyagokat visz a vízbe. A hulladékot most már óvatosabban
kezelik, ügyelve a környezetvédelemre. Szemétlerakókat a
vizet át nem eresztô rétegen lehet létesíteni, olyan lefolyórendszerrel,
amely összegyűjti a szivárgó vizet, és megakadályozza, hogy
a szennyezôanyagok bejussanak a talajba. A szabályzatok
tiltják a veszélyes termékek külföldre juttatását is, ezek
részére speciális lerakókat biztosítanak. De rendkívül nehéz
a helyes hulladékkezelés. Egyes lerakók kezelése sok kívánnivalót
hagy maga után, és a legrégebbiek még hosszú ideig talajszennyezési
problémákat okozhatnak. Ráadásul gyakran nem is lehet tudni,
hogy az 1950 és 1970 között létesített lerakók nem tartalmaznak-e
veszélyes anyagokat.
Hulladék
A környezetvédelemre irányuló közösségi jogalkotás a hulladék
nehezen megragadható jelenségét így definiálja: ‘minden
anyag vagy tárgy, amelytôl a birtokos megszabadul vagy meg
kíván szabadulni (vagy amelytôl meg kell szabadulnia)’.
Általában a háztartási hulladék ételmaradékokból, csomagolóanyagokból,
használt tisztítószerekbôl, rongyokból stb. áll. Az ipari
hulladék magában foglalhatja a gyártási folyamatokból származó
maradványok minden fajtáját, tisztítószereket, fáradt olajat
és használt zsírzószereket, valamint lejárt szavatosságú
termékeket.
A
hulladékot általában három kategóriába sorolják: települési
hulladék, ipari hulladék és veszélyes hulladék, amely utóbbit
a háztartások és az ipar egyaránt elôállít.
Az EU-politika a hulladék olyan kezelését kísérli meg, hogy
ne jelentsen többé egészségi kockázatot vagy fenyegetést
a környezetre nézve. A Bizottság öt területet vázolt fel,
ahol intézkedésre van szükség:
- hulladékmegelôzés;
- visszaforgatás és újrahasznosítás;
- optimális végsô eltávolítás;
- a hulladéklerakók jobb kezelése;
- szennyezett tájak rehabilitációja.
A második világháború óta észrevehetô emelkedés következett be a
hulladékmennyiségben a termelés növekedésének eredményeképpen.
Az olcsó energia oda vezetett, hogy a fogyasztási cikkek
költségében viszonylagos csökkenés állt be, és a piacon
megjelentek a rövid élettartamú termékek. Az általános virágzás
átalakította az életstílust, és az emberek sokkal gyakrabban
vásárolnak új ruhát, bútort stb. Forgalmuk növelése érdekében
az üzlettulajdonosok tömeges reklámanyagok terjesztésével
léptek a piacra, amelyet az olcsó papír elônyével élô nyomdaipar
szállít részükre. Mindez hulladékként végzi. Egy OECD-tanulmány
kimutatja a GDP tendenciája, a háztartások végsô fogyasztása
és a települési hulladék termelése közötti korrelációt.
Az
iparosodott és erôsen urbanizált országok több hulladékot
termelnek, mint a vidéki gazdálkodást folytató országok,
ahol a háztartási (konyhai) hulladékot visszaforgatják,
akár háziállatok táplálékaként, akár a kert trágyázására.
Így annak meghatározása, hogy pontosan mibôl áll a hulladék,
országról országra változhat.
A
települési hulladék magában foglalja a háztartási, terjedelmes
és kerti hulladékot. Megtalálhatjuk benne a kiskereskedô
és ipari vállalatok által elôállított hasonló szemetet.
Ezeket a hulladéktípusokat általában helyi szemétgyűjtô
szolgálatok gyűjtik össze. Az olcsó, eldobható csomagolás
bevezetése ugyancsak megnövelte a hulladék mennyiségét.
Hatásai nyilvánvalóan láthatók a települési hulladék mennyiségén
és összetételén. A legtöbb ország hozzáfogott a hulladéküveg
és -papír külön gyűjtéséhez reciklálás céljára. A külön
gyűjtés az egyik módszer, amit arra alkalmaznak, hogy csökkentsék
a hulladékmennyiséget, de ez soha nem fogja pótolni ezen
anyagok valódi visszaforgatásának szükségességét, amit csak
az újra használható csomagolás bevezetésével lehet elérni
(s ez nem könnyű feladat), vagy pedig bizonyos nem-élelmiszer
termékek esetében a csomagolás teljes mellôzésével.
A
települési hulladék tendenciáit bemutató táblázatból világos,
hogy a mennyiségek még mindig növekednek bizonyos országokban,
miközben más országok már megkezdték városi szeméttermelésük
csökkentését. Ezen a területen a legelôrehaladottabb ország
Hollandia, ahol a helyhatóságok külön-külön kötelesek gyűjteni
a szerves hulladékot (papírt, növényi eredetű termékeket
stb.).
Az
EU északi országai általában jobban el vannak látva települési
hulladékgyűjtô szolgálattal, amely az egész vagy csaknem
az egész népességre kiterjed.
A települési hulladékot különbözô módokon dolgozzák fel,
ezek közül a legrégebbi és legáltalánosabb a lerakás. Ez
azonban egyre erôteljesebb kritikával találkozik, miután
a szemétlerakók nagy helyet foglalnak el és elôidézik a
föld és talajvíz szennyezôdését. Növekvô elmozdulás tapasztalható
az égetés irányában, különösen az iparosodott és sűrűn lakott
országokban. A települési szemét csökkentésének másik módja
a komposztálás, amikor is a hulladék egy részét olyan más
termékekké alakítják át, amelyeket a gazdálkodásban és kertészetben
lehet felhasználni. Ezeknek azonban versengeniük kell más
termékekkel, mint a hígtrágya és a szennyvíz-iszap.
Egyre
több hulladékot dolgoznak fel nagyüzemekben, ami azt jelenti,
hogy a hulladékot a végsô kezelés (égetés, komposztálás
vagy visszaforgatás) vagy lerakás elôtt ki lehet válogatni.
Kis számú üzemben végre lehet hajtani a veszélyes termékek
jelenlétének ellenôrzését.
A
hulladék visszaforgatása
Sok hulladéknak tekintett anyagot újra fel lehet használni,
különösen, ha külön gyűjtik. Ekkor számos különbözô célra
használhatóak, például a fémhulladékot nyersanyagként lehet
alkalmazni az öntödékben, a fáradtolajat vagy fűrészport
tüzelôanyagként lehet hasznosítani stb. E terméktípusokat
többé nem tekintik hulladéknak, ha nagy mennyiségben termelôdnek,
hanem gazdasági értékkel bíró anyagoknak. Ezért ezeket kizárják
a hulladék-statisztikákból.
A hulladék csökkentése érdekében a legtöbb ország hozzáfogott,
hogy bizonyos termékeket külön-külön gyűjtsön - mégpedig
nemcsak a papír- és üveghulladékot, hanem a használt elemeket,
műanyag csomagolóanyagokat, konzervdobozokat stb. is. A
régi hűtôgépek külön lapra tartoznak, mert speciális kezelésnek
kell alávetni, hogy megakadályozzák a CFC-típusú hűtôanyagok
kiszabadulását. A hulladék csökkentésének másik módja az
összegyűjtés utáni válogatás. Ez azonban nagyon idôrabló,
és az ebbôl eredô minôség nem éri el azt, amit külön-külön
gyűjtéssel lehet nyerni.
Veszélyes hulladék
Az ipar egyik sajátos problémája a veszélyes hulladék. Bizonyos
tevékenységek olyan nemkívánatos anyagok termelésével járnak
együtt, amelyek komoly fenyegetést jelentenek a környezetre
és a lakosság számára. A Bizottságnak egyik veszélyes hulladékról
szóló irányelve elôírja a tagállamok számára, hogy annak
feldolgozása, szállítása és végsô lerakása során bizonyos
szabályokat kövessenek, és vezessék be minden veszélyes
hulladék nyilvántartásának rendszerét. A toxikológiai jellemzôktôl
és a koncentrációtól függ, hogy egy terméket felvesznek-e
a veszélyes hulladékok jegyzékébe vagy sem. A veszélyes
hulladékok hivatalos listája még nem teljes.